På en skala fra 1-10, hvor god er du til at bede om hjælp?

Mange coaching session kommer ind omkring netop dette punkt. Men hvorfor det?

Det gør de, fordi der i emnet ”at det er svært at spørge om hjælp” ligger en fastholdelse i at vi skal klare det selv. At det ikke er tilladt at give udtryk for at vi er sårbare, ikke magter opgaverne på jobbet, børnene, dagsordenen eller det nye projekt! Det er vigtigt at fremstå stærk og robust og at vi jonglerer legende let med livets udfordringer (og måske får skabt mere end de fleste….)!

Har vi brug for hjælp, kører vi ofte på kanten for længe og det tager mere og mere af vores energi. Vi hænger på kanten af stress, og balancerer på en hårfin grænse, som vi ikke kan overskue konsekvenserne af, og alligevel bliver vi hængende – fordi vi ikke har energi til at flytte os!

hand-792920__180

”Jeg skal lige på den anden side af weekenden, af næste uge – eller jeg skal bare lige hen til ferien” fortæller vi os selv, og så bider vi tænderne sammen, gemmer os bag et smil, og så falder vi sammen når vi rammer hoveddøren derhjemme om eftermiddagen, hvor energien til at være noget for sig selv, familien eller hinanden er en by Rusland.

Så når det nu ikke er så legende let, hvad er det så der gør, at vi alligevel har så svært med at stoppe op og bede om hjælp? Hvorfor har vi ofte modstand på at vise at vi ikke ved alt eller magter det hele – at vi nogen gange mister overblikket og har mest lyst til at smide det hele væk?

Fordi – når vi beder om hjælp, så fortæller vi os selv at vi ikke slår til og det bliver synligt at vi er ikke gode nok – vores indre dialog. Vi har den her kæmpe store hammer, som vi står og slår os selv i hovedet med. Vi føler os utilstrækkelige og det har vi ikke lyst til.

Så vi smiler og se frem til næste fridag, hvor vi igen kan trække vejret!

Er det selvkærligt?

Er det at vise respekt for egne behov og grænser?

Nææ – det kan man vist ikke ligefrem påstå!

Så hvad skal der til, for at vi begynder at bede andre om hjælp, at vi tør vise vores sårbarhed og vores uperfekthed frem – at vi ikke er super mennesker?

Jeg øver mig selv rigtig meget i at træde frem i lyset, og give udtryk for at jeg har brug for hjælp. Vise andre, at jeg hænger i bremsen og jeg både er forvirret, sårbar og ked af det.

Det er ofte med en knude i maven, og hvor afvisningen fra dem jeg åbner mig op overfor ligger som en mulighed jeg kan have svært ved at overskue. Det er svært at synliggøre sin sårbarhed.

Men det er noget der sker indeni mig – det handler ikke om andre og deres reaktioner, afvisninger, deres tanker eller overbevisninger. Det handler om min egen frygt….

Når jeg så endelig lukker op og spørger, så får jeg faktisk altid positive tilbagemeldinger, udstrakte hænder der gerne vil hjælpe. Og bonussen ved det er jo, at jeg også meget gerne hjælper andre, fordi jeg ved hvor dejligt menneskeligt det er at have behov for hjælpen og støtten.

Så når det er svært at bede om hjælp og stoppe op – så er det noget der sker inden i os selv. Frygten viser sit grumme ansigt, og vinder ofte kampen.

Hvem definerer hvad vi skal?

Som udgangspunkt er det jo kun os selv, der kan definere vores værdier og indhold i livet. Det er bare ikke så simpelt i virkeligheden. Vi bliver bombarderet med trends, ny mode, nye smarte elektroniske ting og nutidens boligindretning. Der er meget, vi tænker at vi skal være med på og i, vi vil gerne være en del af flokken der signalerer at ”vi har styr på livet”…med et smil på læben, men hvor det ofte er med følelsen af kaos indeni.

Så det handler både om at turde bede om hjælp, og om at stoppe op og forholde sig til, hvad der ikke giver mening at bruge tid på i hverdagen mere. Væk med det der virkede engang, men ikke virker mere…..

Hvordan tager man fat på den byld?

Hvis du vil skabe lidt mere balance, og gerne vil have din dag fyldt med mere positiv energi, så handler det om at du definerer overfor dig selv, hvad du har brug for hjælp til. Lav en øvelse overfor dig selv og synliggør, hvad der er dine første skridt.

Forkæl dig selv med en kop kaffe, the et tændt stearinlys, eller hvad der er hyggeligt for dig – sæt dig ned og prioriter lidt af din tid til at besvare følgende spørgsmål:

 

  1. Hvad dræner min energi?
  2. Hvad giver mig energi?
  3. Lav en liste med de ting vil du gerne have i dit liv, for at opleve balance?
  4. Lav en liste med de ting der i dag fylder din hverdag?
  5. Sammenlign de 2 lister – er der match?
  6. Hvis der ikke er match, hvad starter du så i dag med at spørge om hjælp til eller hvad siger du farvel til?
  7. HVEM skal du spørge om hjælp?
  8. HVORNÅR spørger du (sæt deadline)?

business-idea-1240825__180

Skriv det hele ned, og have papiret liggende et synligt sted, hvor du hele tiden kan blive gjort opmærksom på dine vigtigste værdier!

Bonussen af denne øvelse er at du selv skaber den virkelighed du gerne vil have skal være din, med den balance der er rigtig for dig!

Respekter dine behov og grænser  – og sæt handling på allerede i dag!

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *