Kender du dine medarbejderes foretrukne adfærd?

Hvorfor er kendskabet til dine medarbejderes foretrukne adfærd vigtig, og hvad skal den kendskab bringe af profit til bundlinjen?

Vi tænker jo i profit, og vi tænker,  at det vi “producerer” skal give værdi ude hos kunderne. Hvad har adfærd med det at gøre?

I min verden betyder det rigtig meget, da medarbejdernes trivsel og oplevelse af at blive mødt af sin leder, netop ofte beror på lederens evne til at læse medarbejdernes behov. Medarbejdere der trives er bare mere effektive, glade og kreative.

Der er mange tilgange til netop den opgave. Én af tilgangene kunne være at tage udgangspunkt i en adfærdsprofil, som giver et billede af en medarbejders foretrukne adfærd, og dermed kan en sådan profil godt være base for en snak i forhold til, om vedkommende sidder med de rette opgaver eller om der er basis for en jobrotation.

Men en adfærdsprofil giver også andre mulige indgangsvinkler til, hvad der er vigtigt for det enkelte menneske. Nogen skal have tid til at omstille sig til forandringer, andre er allerede hoppet over i dem næsten inden de er blevet fremlagt. Nogen er afhængige af et godt arbejdsmiljø, hvor det er knap så betydningsfuldt for andre – for dem er det måske mere målene der skal nås, der er vigtige.

At motivere individuelt er til tider en svær opgave for en leder, når der også er andre opgaver der skal nås.

Og så er der hele kommunikations-delen. For det er forskelligt hvordan vi hver især opfatter information, behovet for detaljer er forskelligt, og frekvensen er også forskellig alt efter profiltypen.

Billede2

Disc diamant med adfærdskendetegn

Men hvad bidrager en investering i adfærdsprofiler med?

  • Dine ledere bliver bevidste om deres egen foretrukne adfærd, hvad er driver dem, og hvordan de bør lede deres medarbejdere, så alle deres medarbejdere får den støtte der passer til dem og dermed skaber lederen den bedst mulige trivsel.
  • Medarbejderne bliver bevidste om egen naturlige og tilpassede adfærd, og dermed bliver selvsigten væsentligt forøget – herunder bevidstgørelse om ens eget selvbillede matcher andre oplevelse.
  • Genkendelse af andres foretrukne adfærdsstile, og dermed en bedre forståelse for at mennesker drives af forskellige ting/rammer
  • Generel øget forståelse for andre mennesker, og ikke mindst sin modsætning. Det kan tage brodden af de fleste konflikter i virksomheden.
  • Lederen kan målrette sin kommunikation til hver enkelt medarbejder.
  • Alle får en rapport med hjem som understøtter profil-samtalen

Mennesker der trives of matcher deres ansvarsområder, kan mærkes helt ud til kunderne!

Er der andre steder en adfærdsprofil giver mening?

Adfærdsprofilen kan også bruges målrettet i salgsleddet. At klæde sælgerne på med kenskab til de 4 typer, kan betyde at de kan målrette deres adfærd overfor en kunde, for hvis de har “læst” kunden og dennes foretrukne adfærd, kan sælgeren forberede sig, så kunden føler sig mødt. Nogle kunder gider ikke small talk, andre har det godt med at man tager en pose rundstykker med under armen. Nogle kunder skal have betænkningstid og andre kunder vurderer sælgeren på om denne kommer forberedt og leverer det aftalte.

Derudover er kan profilen også være base for team-udvikling, og hvor teams kan analyseres for hvilke profiler der er i gruppen. Er profilerne meget ens sker der måske en hel masse, men ingen opgaver bliver afsluttet – eller der er styr på opgaverne med der er ingen der kommer med ideer! Hvad gør et team til et godt team – rent profilmæssigt!

Mulighederne er mange og kan bruge i mange forskellige sammenhænge.

Jeg bruger adfærdsprofilen Extended DISC som base for en snak om hvad der driver mennesker – og jeg oplever at profilen giver mening i dette arbejde, så den ikke kun bliver reduceret til at være et værktøj der bruges i forbindelse med rekruttering. Den her snak om, hvorfor vi er forskellige er vigtig for at vi kan fokusere på synergierne, og komme derhen hvor vi måske endda bliver åbne for at lære af vores modsætninger, fremfor at blive tricket af dem.

Står du i en situation, hvor kendskabet til hinandens forskelligheder har brug for at komme frem i lyset, og vil du gerne klæde lederne på til at øge interaktionen med deres medarbejderne, eller vil du have styr på kunders foretrukne adfærd, så kunne det med fordel ske via en peronprofil analyse. Det gode ved at arbejde med profil analysen er, at når først du har opnået kendskab til profilerne, har du nemt ved at genkende dem hos dem du omgiver dig med – selv hjemme i familien, til julefrokosten, på gaden, i foreningen. Det er simpelthen et værktøj du kommer til at bære med dig i din måde at se verden på…:-)

Vil du gerne høre mere, så kontakt mig for en uforpligtende snak om hvad en DISC kan gøre for dig og din organisation – eller bare for dig..:-)

Jeg kan kontaktes på

Mail: marianne@mariannesnabe.dk

Telefon: 61552122

Mange hilsner

Marianne Snabe

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *